İleri Seviye Çekim Teknikleri

PANNING: Hareket eden nesne ile aynı hızda ve aynı doğrultuda hareket edilerek yada makineyi hareket ettirerek nispeten düşük sayılabilecek (1/30 – 1/60) gibi enstantane değerlerinde gerçekleştirilen çekim tekniğidir. Bu teknikte hareket eden nesne net olarak fotoğrafa yansırken ön ve arka planı hareket netsizliği elde edilir.

 

FİZYOGRAM: İki şekilde elde edilir.

1-Fotoğraf makinesi sabitlenir, ışık kaynakları sarkaçlar vasıtasıyla sallandırılarak hareket izlenimi fotoğraflanır.
2-Işık kaynakları sabittir, fotoğraf makinesi hareket ettirilerek hareket izlenimi fotoğrafa kaydedilir.

 

ZOOM IN & ZOOM OUT: Genellikle gece çekimlerinde uygulanan bir tekniktir. Fotoğraf makinesi tripod üzerine sabitlenir. Manüel olarak odaklama yapılır, bir süre normal pozlandırma yapıldıktan sonra odak uzaklığı yavaş ve kesintisiz olarak değiştirilir.

 

IŞIKLA BOYAMA: Fotoğraf makinesi tripod üzerine sabitlenir. Çekim modu olarak Bulb modu kullanılır. Diyafram değeri olarak f/8 veya f/11 gibi bir açıklık seçilmelidir. Objektif konuya manüel netlenmelidir. Modele pozu verdirdikten sonra ortam ışıktan tamamen izole edilir. Pozlandırma başlatılırel feneri veya renkli jelatinler yardımıyla istenen bölgeler istenen renkte aydınlatılarak pozlandırma sonlandırılır.

 

IŞIKLA SIVAMA: Işıkla boyama ile hemen hemen aynı özelliklere sahip bir tekniktir. Bu teknikte el feneri yerine tepe flaşları kullanılır.

 

SOFT FOCUS: Fotoğrafı çekilecek olan nesneye manüel olarak netlik yapılmalıdır. Netlik sağlandıktan sonra milimetrik olarak netlik halkası sağa veya sola çevrilir ve çekim tamamlanır.

 

HDR: Fotoğraf makinesi tripod üzerine sabitlenir. Fotoğraf çekim modu diyafram öncelikli olmalıdır. Görüntünün + ve – versiyonları oluşturulur en az üç kare olmak üzere çekim işlevi gerçekleştirilir. Bilgisayar programları ile fotoğraflar birleştirilerek konunun gölgede kalmış olan karanlık kısımları ile ışık alan aydınlık kısımlarının fotoğrafta dengeli bir biçimde oluşması sağlanır.

 

SLOW MOTION: Slow motion ya da ağır çekim, zamanın yavaşlatılmış gibi göründüğü bir çekim tekniğidir. Avustralyalı August Musger tarafından bulunan bu yöntemde, temel olarak, her bir film karesi normalden çok daha hızlı çekilir. Normal hızda oynatıldığındaysa, görüntü oldukça yavaştır. Bu etki, aynı zamanda normal hızda çekilmiş bir filmi yavaş bir hızda oynatarak da yakalanabilir.

Daha çok spor aktiviteleri ve doğa olaylarının incelenmesinde kullanılan bu yöntem, günümüz filmlerde de kullanılmaktadır.

İşin teknik kısmı;

Aslında saniyede çekilen kare sayıları ile ilgilidir. Örneğin “Phantom Flex” saniyede 2500 kare çekmektedir.

İşin teori kısmı;

Kameralar, ”yavaş”ya da”hızlı çekim”gerektiren görüntülerde, ekrana yansıttıkları görsel sonucun tam aksine hızlarda çalıştırılmaktadır.

35 mm standart film kameraları, beyazperdede izlediğimiz görüntüleri saniyede 24 kare hızla çeker. Bu görüntüler salonlardaki gösterici cihazlarla perdeye yine saniyede 24 kare hızla yansıtılır.

Öte yandan, ülkemizde de kullanılan PAL sistem standart çözünürlüklü bir renkli televizyon yayınında (SD-Standard Definiton) ekrandan saniyede 25 kare resim geçer. Televizyon için çekim yapan video kameralar da yine bu sabit kare hızına göre çalışmaya ayarlıdır. Televizyon ekranındaki kare sayısı, son yıllarda yüksek çözünürlüklü (HD-High Definition) televizyon yayınlarında ise görüntünün ayrıntı kalitesini artırmak amacıyla bu hız saniyede 50 kareye çıkartılmıştır. “HD” modunda çekim yapabilen kameralar bu kare hızına göre çalışmaktadırlar.

Bir aksiyon filminde bir aktörün diğerine doğru savurduğu yumruğu yavaş çekimde izleyebilmemiz için, o çekimi yapan kameranın resim / saniye hızının artırılması gerekir. Böylelikle aynı zaman dilimi içinde kamera her saniye için normalin daha üzerinde resim karesi saptayacak, bu kareler sabit hızda oynatıldığında ise aynı zaman aralığında izleyicinin gözünün önünden o saniyeye ait daha az sayıda resim geçecektir. Kamera ile 1 saniyelik bir olay çektiğinizde bu 24 kare demektir. Bu bir saniyelik olayı saniyede 240 kare kaydedebilen bir kamera ile çekip sonucu 24 kare ye bölerseniz 10 saniye eder. Yani 1 saniyelik görüntüyü 10 saniyede izlersiniz ve görüntüleri slow motion izlemiş olursunuz. Bu da beyinde”yavaş çekim” algısını doğurur.

 

STOP MOTION: Bu teknik üç boyutlu durağan cisimleri hareket edermiş gibi gösteren bir animasyon türüdür. Kuklalar ve oyun hamurları ile yapılmış modeller kullanılır. Stop motion tekniğinde kamerayı objeye ayarlayıp tek kare çekilir sonra objeyi biraz hareket ettirip yeni bir kare çekilir ve bunu tekrarlayarak animasyon tamamlanır. Çekilen tek kare fotoğrafları ardı ardına dizip her saniye için 15 – 24 kare oynatılmasıyla hareket elde edilir. Sahneler montajlanarak film tamamlanır.

 

TIME LAPSE: Son yıllarda gittikçe popüler hale gelen, fotoğrafla videonun karışımı görsel bir çalışmadır.

Dünya’nın birçok önemli kenti bugün, time lapse görüntüleri ile tanıtılmakta; dizi, reklam ve belgesellerde görsel etkiyi arttırmak için bu teknik sıkça kullanılmaktadır. Zaman aralıklı fotoğrafçılık diye de tanımlanır. Time lapse, aynı zamanda zamanın eksiltilmiş halidir. Akıp giden zamandan, sistematik bir şekilde saniyelerin çıkarılıp sunulmasıdır. Bu durum görüntünün sıra dışı bir hızla akıp gitmesini sağlar. Sabit bir açıdan çok sayıda çekilen fotoğrafın video programları ile birleştirilmesi ile elde edilir.

Bir saniyelik görüntü için 25 adet fotoğrafa ihtiyaç vardır. (İnsan gözü saniyede 25 kareye kadar görüntüyü algılayabilir)

8 saniyelik görüntü için de 200 fotoğraf çekilmesi gerekir.

1 Dakikalık görüntü için 25 x 60 = 1500 fotoğraf.

Time lapse görüntülerde fotografik kare içinde hareketli nesnelerin olması şarttır. Bulutlar, insanlar, araçlar, trafik ışıkları, ay, yıldızlar ve hareket eden her türlü nesne time lapse görüntülere aksiyon ve ilginçlik katar.

VİDEO VE TIME LAPSE FARKI:

Video
1 saniyelik görüntü, zaman aralığı olmadan ardı ardına çekilen 25 görüntüden oluşur.
Bu nedenle görüntüde akıcılık vardır.

Time Lapse
1 saniyelik görüntü, zaman aralığı bırakılarak çekilen 25 adet fotoğrafın yan yana getirilerek birleştirilmesinden oluşur.
Bu nedenle görüntüde sıra dışı bir hız ve hareket vardır.

TIME LAPSE ÇEKİMİ İÇİN
1- DSLR fotoğraf makinesi.
2-Sağlam bir tripot
3- Zamanlayıcı (intervalometre)’ye ihtiyaç vardır.

İNTERVALOMETRE (Zamanlayıcı)
Ne kadar zaman aralığında, kaç fotoğraf çekeceğimizi belirlememize yarar. (Kaç saniye aralıkla, kaç adet)
Time Lapse İntervalometre bazı modellerde, zamanlayıcı makinenin içinde bulunur. Bazı modeller ise çekilen görüntüleri anında time lapse videoya dönüştürür.

AYARLAR MANUEL OLMALI
Focus, enstantane, diyafram ve iso ayarlarını fotoğrafçı manuel olarak yapmalıdır. Aksi takdirde ışık sıçramaları (flicker) ve netlik sorunları ortaya çıkar.
Time Lapse Zaman Aralığı
Çekim aralıkları, hızlı hareket eden, insan ve araçlarda örneğin 1 saniye kadarken, ağır hareket eden bulutlarda 5-6 saniyeye, gölge ve yıldız hareketleri için 30-40 saniyeye kadar çıkar. Bitki hareketlerini tespit etmek için çok daha uzun süreler kullanılır.

SHUTTER (PERDE) ÖMRÜ VE TİME LAPSE İLİŞKİSİ
Time Lapse çekimleri makinelerimizin perde ömrünü olumsuz etkileyebilir. Her makinenin bir perde ömrü vardır. Son hayatımıza giren aynasız dijitaller bu konu için idealdir. Bu makinelerde ayna ve shutter mekanizma bulunmaz.

Time Lapse, fotoğraftan elde edildiği için de video görüntüsünün çok üstünde çözünürlük imkânı sunar. (Full HD, 4 K vb. )
İyi bir time lapse için fotoğrafın temel kuralları geçerlidir.

Doğru Işık
Doğru açı
Doğru kompozisyon
UNUTMAYALIM KADRAJINIZ NE KADAR İYİ VE DOĞRU OLURSA, TİME LAPSENİZ DE O KADAR İYİ, DOĞRU ve ETKİLİ OLUR…


Göksel Akışık

1976 yılında İstanbul’da doğdum. Liseden sonra ara verdiğim eğitim hayatımı 2007 yılında yükseköğrenimimi yaparak tamamladım. En büyük hobim olan fotoğrafla da bu yıllarda tanıştım.Kendi kendime pek bir şey öğrenemediğimi anlayınca Şahin Dirican, Rıdvan Arda, Bülent Akman, Nilay İşlek, Faruk Akbaş, Prof. Özer Kanburoğlu gibi usta isimlerden branş eğitimleri aldım. Fotoğraflarım birçok sergide yer aldı ve birçok ödül aldım. Sosyal sorumluluk projelerinde fotoğrafçılık eğitimleri verdim. 8 yıldır profesyonel olarak ürün, moda ve organizasyon fotoğrafçılığı yapıyorum. Müşteri portföyümü belediyeler, organizasyon şirketleri, reklam ajansları ve bireysel müşteriler oluşturuyor. Çalışmalarımdan arta kalan zamanlarda doğa fotoğrafları çekiyorum , sanat tarihi & karanlık oda & alternatif fotoğraf basım teknikleri eğitimi alıyorum ve iki yıldır bitiremediğim belgesel nitelikli proje çalışmasını yürütüyorm. Evli ve bir çocuk babasıyım, en güzel fotoğrafın henüz çekilmediğine olan inancımla dünyaya vizörden bakmaya ve bütün güzel anları ölümsüzleştirmeye çalışıyorum.

Benzer Yazılar

Çekim Teknikleri
Okunan 24
İçindekiler Pozlandırma Ölçüm 1 Yansıyan ışığı ölçme 2 Gelen ışığı ölçme Eşdeğerlik Yasası Eşdeğerlik Sapması Çeşitli...
Fotoğrafta Dinamik Aralık
Okunan 18
Fotoğraflardaki yüksek dinamik aralık, gölgelerdeki ve aydınlık alanlardaki dengenin sağlanması için oldukça önemlidir. Fotoğraftaki gölgeler daha par...