19 Haziran 2018 Bilgiyi takip et

High-Key / Low-Key

Siyah beyaz fotoğrafçılıkla uğraşanların çok iyi bildikleri bir kural vardır.Bu kuralda;mutlak siyahtan (zone 0) mutlak beyaza (zone 9) kadar tüm tonların temsil edilmesi gerektiği kuralıdır. Daha doğrusu iyi fotoğrafta tüm tonların yer alması gerekir. Böylece fotoğrafın belli bir bölgesinde detaysız siyah bölge olacağı gibi,detaysız beyaz bölge de olacaktır.Diğer bölgelerde çeşitli zone’lardaki ara tonlardan oluşacaktır. Böyle bir fotoğrafa normal kontrast aralığına sahip fotoğraf diyoruz.

Eğer bir fotoğrafta her iki uçtaki zone’lar eksik ise,yani fotoğrafta siyah ve beyaz yok,fotoğraf orta grilerden oluşuyorsa o fotoğraf düşük kontrastlı bir fotoğraftır. Eğer bir fotoğrafta her iki uçtaki zone’lar var olup orta tonlar yok ise,  o fotoğraf yüksek kontrastlı bir fotoğraftır. Aklınıza,bu anlatılanların bilinmeyen şeyler olmadığı gibi bir düşünce oluşabilir.Ancak High-Key, Low-Key tekniklerinin anlaşılabilmesi için bu bilgilerin temelde biliniyor olması gerekmektedir.  Peki o zaman bu tekniğin yukarıda anlatılan klasik bilgilerden farkı nedir? Bu tekniklerin farkı;bir fotoğrafta olması gereken tonların,o fotoğrafta işgal ettiği alanlarla ilgilidir. Yani çeşitli zone’ların işgal ettiği alanların , gerek konu seçimi , gerekse pozlandırma ve yıkama işlemleri ile kontrol edilmesidir.

 

High-Key Tekniği (Yüksek Beyaz)

Bu teknikle çekilmiş fotoğrafların genelinde açık ve orta tonlar hakimdir. (Zone 5-6-7-8-9 gibi) Bu tonların hakim olduğu bölgelerde çok ince ton nüanslarını, yumuşak geçişleri görmek mümkündür. Bu alanların işgal ettiği bölge oldukça geniş olduğu için genelde detaylıdır. Siyah ise sadece referens olarak fotoğrafın belli bir yerinde vardır genellikle detaysızdır.Bu tip fotoğrafları düşük kontrastlı fotoğraflardan ayıran tek nokta ise siyah bölgelerdir. Sadece çok küçük bir yeri (genelde %20) işgal ettiği için bu alanın detaysız oluşu dikkat çekmez ve pek önemsenmez.Genelde bu bölge portrelerde göz bebeğini yada dudakları temsil eder.

 

Nasıl Çekeriz

1 –  Fazla poz,az banyo (+1 stop fazla pozlandırma,%30 eksik yıkama yada +2 stop fazla poz, % 50 eksik yıkama gibi)
2 – Yumuşak kart (2 numara gibi)
3 – Konu seçiminde açık tonlu konuları tercih etmek (tül, pamuk,  gelinlik, kum, kar gibi)

 

Low-Key Tekniği (Yüksek Siyah)

Bu teknikle elde edilen fotoğraflarda High-Key’in aksine fotoğrafta koyu gri ve siyah tonlar hakimdir.(Zone 0-1-2-3 gibi) Bu tonların hakim olduğu bölgelerde çok ince ton nüanslarının yumuşak geçişlerini görmek mümkündür. Aynı zamanda bu alanların işgal ettiği bölge oldukça geniştir.Zone 9’u temsil eden bölgeler (beyazlar) ise detaysızdır ve fotoğrafın çok küçük bir alanını işgal ederler. Bu beyazlar sadece referans olarak fotoğrafın belli bir yerinde vardır.Bu teknikle çekilen fotoğraflarda genellikle dramatik bir hava gözlenir. Çoğunlukla çekilen portrelerde fon siyah kullanılarak etkisi arttırılır.

 

Nasıl Çekeriz.

1 – Az poz fazla banyo (-1 stop eksik pozlandırma %40 fazla yıkama yada -2 stop eksik pozlandırma %100 fazla yıkama gibi)

2 – Sert kart (3,4 numara gibi)

3 – Konu seçiminde koyu tonlu konuları tercih etmek (iç mekan koyu kırmızı, siyah yada gölgeli alanlar gibi ışığı az yansıtan yada ışığın az olduğu yerler.


Göksel Akışık

1976 yılında İstanbul’da doğdum. Liseden sonra ara verdiğim eğitim hayatımı 2007 yılında yükseköğrenimimi yaparak tamamladım. En büyük hobim olan fotoğrafla da bu yıllarda tanıştım.Kendi kendime pek bir şey öğrenemediğimi anlayınca Şahin Dirican, Rıdvan Arda, Bülent Akman, Nilay İşlek, Faruk Akbaş, Prof. Özer Kanburoğlu gibi usta isimlerden branş eğitimleri aldım. Fotoğraflarım birçok sergide yer aldı ve birçok ödül aldım. Sosyal sorumluluk projelerinde fotoğrafçılık eğitimleri verdim. 8 yıldır profesyonel olarak ürün, moda ve organizasyon fotoğrafçılığı yapıyorum. Müşteri portföyümü belediyeler, organizasyon şirketleri, reklam ajansları ve bireysel müşteriler oluşturuyor. Çalışmalarımdan arta kalan zamanlarda doğa fotoğrafları çekiyorum , sanat tarihi & karanlık oda & alternatif fotoğraf basım teknikleri eğitimi alıyorum ve iki yıldır bitiremediğim belgesel nitelikli proje çalışmasını yürütüyorm. Evli ve bir çocuk babasıyım, en güzel fotoğrafın henüz çekilmediğine olan inancımla dünyaya vizörden bakmaya ve bütün güzel anları ölümsüzleştirmeye çalışıyorum.

Yorum Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.