Fotoğrafta Netlik

POZOMETRE HASSASİYETİ

Kullandığımız fotoğraf makinelerinde f/3.5 ve daha geniş bir diyafram açıklığı ile pozlandırma yaptığımızda ışık olduğundan daha fazla etki edecektir, (Diyafram değeri rakamsal olarak küçüldükçe diyafram açıklığı arttığı için makinenin içine giren ışık miktarı artar.) Bu nedenle 0.5 stop kadar az (-) pozlandırma yapmamız gerekir.

Pozometre hassasiyeti, benzer şekilde f/16 ve daha kısık bir diyafram açıklığı ile pozlandırma yaptığımızda ışık daha az etki edecektir, (Diyafram değeri rakamsal olarak büyüdükçe diyafram açıklığı azaldığı için makinenin içine giren ışık miktarı azalır.) Bu nedenle de 0.5 stop kadar fazla (+) pozlandırma yapmamız gerekir.

4 saniyeden daha fazla pozlandırma yapılıyorsa içeri giren ışık miktarı artar, bu durumda da 0.5 stop (-) pozlandırma yapmamız gerekir.

1/1000 saniyeden daha az pozlandırma yapılıyorsa içeri giren ışık miktarı azalır ,bu durumda da 0.5 stop (+) pozlandırma yapmamız gerekir.

Fotoğraf çekerken diyaframı max. 22 olana kadar kısabilirsiniz, ancak diyaframı 22’den fazla kısmamız tavsiye edilmez, diyaframı 22 değerinden daha fazla kısarsak “Net Alan Derinliği” artacaktır ancak bu kez de fotoğrafta ışık alan ve almayan alan birbirine karışır, dolayısıyla da keskinlikte sıkıntı yaşanır. Bu nedenle en iyi “Net Alan Derinliği” ve “Keskinlik” için diyaframın 16 ya da max. 22 olması önemli bir detaydır.

 

ARA DEĞERLER

-3…2…1…0…1…2…+3

Fotoğraf makinelerinizde bulunan pozometre değerleri yukarıda göründüğü gibi ilerler, her bir değer 1 stopluk ilerlemeye eşit olmakla birlikte, iki değer arasında üç ara değer daha bulunmaktadır, bu ara değerler çoğu fotoğraf makinesinde (”’) ile gösterilir.

 

NETLİK

Netlik önde bir birim, arkada üç birim olarak ilerler.

 

NETLİĞİN MATEMATİĞİ

Kesin net alan hesaplaması yapabilmek için öncelikle hiper focal mesafeyi bulmanız gereklidir.Bu rakam kullandığınız objektifin odak uzaklığı , ihtiyacınız olan diyafram açıklığı ve makinenizin sensör boyutlarıyla ilişkilidir.Hesaplayabilmek için ise aşağıdaki formüle ihtiyacınız var.

Hiper Focal Mesafe = (Odak Uzaklığı x Odak Uzaklığı) / (Diyafram Değeri x CCO)

CCO (Bulanıklık Dairesi): Full frame fotoğraf makinelerinde 0,025 digital fotoğraf makinelerindeyse 0,023 olarak alınan yaklaşık bir değerdir, “bulanıklık dairesi” olarak adlandırılır. Fotoğraf makinesinin markasına ve formatına göre bu değer değişmektedir.

Hiper focal mesafenizi bulduktan sonra netliğin nerde başlayıp nerde bittiğini hesaplamak için aşağıdaki formülleri kullanabilirsiniz.

Yakın Mesafe = (Hiper Focal Mesafe x Mesafe) / (Hiper Focal Mesafe + Mesafe)

Uzak Mesafe = (Hiper Focal Mesafe x Mesafe) / (Hiper Focal Mesafe – Mesafe)

Not: Formüllerin pay ve paydasında yer alan “Mesafe” fotoğraf makinesi ile netlemeyi yaptığınız konu arasındaki mesafedir. Hiper focal mesafe ise; önde bir, arkada üç birim olan netliğin cm. veya m. cinsinden değeridir.

Yukarıdaki formülleri daha çok görüntü yönetmenleri kullanır, ancak netliğin hangi bölgede oluştuğunu hesaplayabilmek ve konunun fotoğrafını çekerken buna göre planlama yapabilmek için bu formülleri bilmemiz önemlidir.

Ayrıca günümüzde bütün akıllı telefonlarda yada tabletlerde kullanılmak üzere geliştirilmiş uygulamalar sayesinde bütün bu işlemleri yanınızda bir hesap makinesi yada excel tablosu taşımanıza gerek kalmadan çok kolay ve zahmetsizce yapabilirsiniz.

Buradaki linkten benim de kullandığım Android versiyonu Hyper Focal Pro uygulamayı,  İOS versiyonunu da DOFMaster‘u telefonunuza yada tabletinize indirebilirsiniz.


Göksel Akışık

1976 yılında İstanbul’da doğdum. Liseden sonra ara verdiğim eğitim hayatımı 2007 yılında yükseköğrenimimi yaparak tamamladım. En büyük hobim olan fotoğrafla da bu yıllarda tanıştım.Kendi kendime pek bir şey öğrenemediğimi anlayınca Şahin Dirican, Rıdvan Arda, Bülent Akman, Nilay İşlek, Faruk Akbaş, Prof. Özer Kanburoğlu gibi usta isimlerden branş eğitimleri aldım. Fotoğraflarım birçok sergide yer aldı ve birçok ödül aldım. Sosyal sorumluluk projelerinde fotoğrafçılık eğitimleri verdim. 8 yıldır profesyonel olarak ürün, moda ve organizasyon fotoğrafçılığı yapıyorum. Müşteri portföyümü belediyeler, organizasyon şirketleri, reklam ajansları ve bireysel müşteriler oluşturuyor. Çalışmalarımdan arta kalan zamanlarda doğa fotoğrafları çekiyorum , sanat tarihi & karanlık oda & alternatif fotoğraf basım teknikleri eğitimi alıyorum ve iki yıldır bitiremediğim belgesel nitelikli proje çalışmasını yürütüyorm. Evli ve bir çocuk babasıyım, en güzel fotoğrafın henüz çekilmediğine olan inancımla dünyaya vizörden bakmaya ve bütün güzel anları ölümsüzleştirmeye çalışıyorum.

Benzer Yazılar

iPhone Ayarları Bölüm 2: Yeni iPhone’nda İlk...
Okunan 29
Yeni iPhone aldığınızda yapmanız gerekenlerden ilk şeylerden biri gereksiz ve kullanmayacağınız uygulamaları silmenizdir.
Sizi Takip Eden Bir Casus: iPhone
Okunan 16
Apple sizi takip ediyor ve gittiğiniz yerleri siz istemeseniz bile kayıt altına alıyor. iPhonu'nuzun bu özelliğini kapatmanız mümkün. Peki nasıl mı? a...